본문 바로가기

라틴어/Oxford Latin Course

Chapter 12: Ludus Orbili

Chapter 12.

Ludus Orbili

오르빌리우스의 학교

Orbilius3격은 원래 'Orbilii'인데, 여기서처럼 ‘i’ 두 개를 한 개로 줄여서 쓰기도 한다.

 

prima luce Flaccus Quintum excitauit.

새벽에 플라쿠스는 퀸투스를 깨웠다.

ille se lauit et nouam tunicam induit.

그는 씻고 나서 새로운 투니카를 입었다.

pater filiusqe in uiam descenderunt et festinabant ad ludum Orbili.

아버지와 아들은 길로 내려가서 오르빌리우스의 학교로 서둘렀다.

Flaccus capsulam Quinti manibus ferebat partesque paedagogi agebat.

플라쿠스는 퀸투스의 가방을 손에 들고 나르며 파이다고구스(paedagogus)의 역할을 하고 있었다.

celeriter contendebant et mox ad ludum peruenerant.

그들은 빨리 걸었고 곧 학교에 도착했다.

 

ianua aperta erat.

문이 열려 있었다.

intrauerunt Orbiliumque quaesiuerunt.

그들은 들어가서 오르빌리우스를 찾았다.

inuenerunt eum in aula sedentem.

그들은 안뜰에 앉아 있는 그를 찾았다.

uir grauis erat; barbam longam habebat uultumque seuerum; in manu ferulam tenebat.

그는 중후한 남자였다. 긴 수염의 심각한 얼굴을 지니고 있었다. 또한 그는 손에 막대기를 쥐고 있었다.

seuerus(-a, -um): a. severe

Flaccus accessit "ecce!" inquit, "magister, filium meum Quintum ad te duco."

플라쿠스가 다가가 말했다. “이보시오! 선생님, 저의 아들 퀸투스를 받아주십시오.”

ille Quintum inspexit et "ueni huc, Quinte," inquit, et "pauca mihi responde."

그는 퀸투스를 바라보고선 말했다. “이리 오렴, 퀸투스야. 나에게 몇 가지만 대답해보렴.”

 

Orbilius multa Quintum rogauit, primum de rebus Romanis; "quis" inquit "Romam condidit? quis Tarquinium Superbum Roma expulit? quando Hannibal in Italiam inuasit?" et multa alia.

오르빌리우스가 퀸투스에게 많은 것을 물었는데, 우선 로마의 사건들에 대한 것이었다. 그가 말했다. “누가 로마를 건설했을까? 누가 오만한 타르퀴니우스를 로마에서 내쫓았지? 언제 한니발이 이탈리아를 침략했을까?” 그리고 다른 많은 것들을 물었다.

quando: conj. when

Quintus facile respondere poterat.

퀸투스는 쉽게 대답할 수 있었다.

deinde Orbilius librum ei tradidit iussitque eum legere.

그러고 나서 오르빌리우스는 그에게 책을 건네고 읽으라고 시켰다.

여기서 eumQuintusliber 모두 가능한데, 동사 ‘iubeo’‘4격에게 inf.를 시키다의 형태로 많이 쓰이는 것을 감안하면 Quintus가 더 나은 것 같다.

Quintus librum manibus accepit facile eum legit.

퀸투스는 손으로 책을 잡고 그것을 쉽게 읽었다.

Orbilius "euge" inquit; "puer bene legere potest."

오르빌리우스는 말했다. “잘했다. 이 소년은 훌륭하게 읽을 수 있군요.”

deinde librum Graece scriptum Quinto tradidit.

그러고 나서 그는 그리스어로 쓰인 책을 퀸투스에게 건냈다.

Graece는 부사로 쓰였다.

Flaccus anxius erat; ad Orbilius prodiit; "filius meus" inquit "Graece nec dicere nec legere potest."

플라쿠스는 걱정했다. 그는 오르빌리우스에게 다가갔다. 그리고 말했다. “저의 아들은 그리스어로 말하지도 읽지도 못합니다.”

prodeo(-ire, prodi, proditum): come forth

Orbilius attonitus est.

오르빌리우스가 놀랐다.

“quid?" inquit "quid? puer Graece nec dicere nec legere potest? debet statim litteras Graecas discere."

뭐라구요?” 그가 말했다. “뭐라구요? 이 소년이 그리스어로 말하지도 읽지도 못한다구요? 이 아이는 즉시 그리스어를 배워야 합니다.”

librum Quinto tradidit Graece scriptum iussitque eum omnes litteras celeriter discere.

그는 퀸투스에게 그리스어로 쓰인 책을 건내며 모든 철자를 빨리 익히라고 시켰다.

 

ceteri pueri iam aduenerant.

나머지 소년들은 이미 도착해 있었다.

Orbilius "ueni, puer," inquit; "tempus est studere."

오르빌리우스가 말했다. “이리 오렴, 얘야. 공부할 시간이다.”

Quintum in scholam duxit.

그는 퀸투스를 강의실로 이끌었다.

ubi intrauerunt, omnes pueri surrexerunt magistrumque salutauerunt.

그들이 들어갔을 때, 모든 소년들은 일어나서 선생님에게 인사했다.

ille Quintum in medium duxit et "ecce, pueri," inquit, "nouum discipulum uobis commendo. nomen ei est Quintus Horatius Flaccus. barbarus est; Graece nec dicere nec legere potest."

그는 퀸투스는 중앙으로 데려와서 말했다. “, 얘들아. 새로운 학생을 너희들에게 소개한다. 이름은 퀸투스 호라티우스 플라쿠스야. 그는 외지인이다. 따라서 그리스어로 말하지도 읽지도 못해.”

"nomen ei est -". 이런 류의 문장이 자주 쓰인다. “‘무엇(1)’누구(3)’에게 있다.” 또는 “‘무엇누구를위해 있다정도로 직역이 가능하다. “‘누구(3)’무엇(1)’을 갖는다정도로 의역하면 된다.

barbarus(-a, -um): a. barbarian. 원래는 비희랍인의라는 뜻이다.

omnes pueri ridebant.

모든 소년들이 웃고 있었다.

Orbilius "tacete, pueri," inquit; "Quinte, ad angulum abi et litteras Graecas disce."

오르빌리우스가 말했다. “조용히 해라, 얘들아. 퀸투스야, 너는 구석으로 가서 그리스 철자를 공부하렴.”

itaque Quintus in angulo sholae sedebat litterisque Graecis studebat.

따라서 퀸투스는 강의실 구석에 앉아서 그리스 철자를 공부하고 있었다.

Orbilius ceteros Iliadem Homeri docebat; omnes Homerum facile intellegere poterant; omnes uersus Graecos recte recitabant.

오르빌리우스는 나머지 소년들에게 호메로스의 일리아드를 가르쳤다. 모두들 호메로스를 쉽게 이해하고 있었다. 그리고 모두들 그리스어로 된 시행을 옳게 암송하고 있었다.

versus, -us: m. a line

interdum puerorum quidam se uertit et nares fastidiose corrugauit.

종종 소년들 중 누군가가 뒤돌아서 업신여기며 코에 주름을 잡았다.

naris, -is: f. , 콧구멍

fastidiosus(-a, -um): a. disdainful

corrugo(-are, corrugavi, corrugatum): corrugate(주름을 잡다)

Quintus ualde miser erat; domum redire cupiebat.

퀸투스는 매우 비참했다. 그는 집으로 돌아가고 싶었다.

 

meridie Orbilius pueros dimisit iussitque eos in aula paulisper ludere.

정오가 되자 오르빌리우스는 소년들을 내보내며 안뜰에서 잠시 동안 놀게 했다.

omnes laeti in aulam cucurrerunt.

모두들 기뻐하며 안뜰로 뛰어갔다.

dum ceteri ludebant, Quintus solus stabat; nemo cum eo ludebat; nemo quicquam ei dixit.

나머지 소년들이 놀고 있는 동안, 퀸투스는 혼자 서있었다. 아무도 그와 같이 놀지 않고 있었다. 아무도 그에게 어떤 것도 말하지 않았다.

quisquam, quicquam: anyone, anything (after a negative)

tandem puer quidam ad eum accessit et "noli desperare, Quinte," inquit; "Orbilius seuerus est, sed doctus. pueros ignauos seuere punit; eum appellamus plagosum Orbilium. sed si diligenter studes, comis est."

마침내 어떤 소년이 그에게 다가와서 말했다. “절망하지마, 퀸투스야.” 오르빌리우스는 엄격하긴 하지만 박식한 사람이야. 그는 게으른 아이들에게 벌을 줘. 그래서 우리들은 그를 매질하는 오르빌리우스라고 불러. 하지만 너가 열심히 공부한다면, 그는 호의적이야.

ignavus(-a, -um): a. lazy

punio(-ire, puniui, punitum): punish

appello(-are, appellavi, appellatum): call by name

comis, come: a. friendly

Quintus ei respondere uolebat, sed eo ipso tempore, Orbilius in scholam pueros reuocauit.

퀸투스는 그에게 대답하고 싶었지만, 바로 그때, 오르빌리우스가 소년들을 강의실로 다시 불렀다.

 

post meridiem poetae Latino studebant; Quintus aliquid intellegere poterat.

오후 동안 그들은 라틴 시인에 대하여 공부하고 있었다. 퀸투스는 무언가를 이해할 수 있었다.

studeo3격을 받는다.

aliquis, aliquid: somenone, something. (quisquam, quicquam과 함께 알아두자.)

tandem Orbilius pueros dimisit.

마침내 오르빌리우스는 소년들을 내보냈다.

Quintus cum patre tristis ad Suburam redibat.

퀸투스는 아버지와 함께 슬피 수부라로 돌아가고 있었다.

"o pater," inquit, "ceteri pueri magni et ingeniosi sunt; omnes Graece dicere possunt. ego paruus sum et uix quicquam intellegere possum. et magister ualde seuerus est."

그가 말했다. “오 아버지, 다른 아이들은 모두 대단하고 똑똑해요. 모두들 그리스어로 말할 수 있어요. 저는 보잘것없고 거의 아무것도 이해할 수 없어요. 심지어 선생님은 매우 엄하기까지 해요. (또는, ‘그리고 선생님은 매우 엄해요.’)

ille "noli desperare, care fili," inquit; "tu quoque ingeniosus es. celeriter disces."

그는 말했다. “절망하지 말거라, 사랑화는 아들아. 너도 똑똑하잖니. 너는 빨리 배울 수 있을 거야.”

 

cotidie Flaccus filium ad ludum Orbili ducebat.

매일 플라쿠스는 아들을 오르빌리우스의 학교로 데리고 가곤 했다.

Quintus celeriter discebat, et mox Graece et dicere et scribere poterat.

퀸튀스는 빠르게 배웠고, 곧 그리스어로 말하고 쓸 수 있었다.

Orbilius eum laudabat, quod optimus erat discipulus.

오르빌리우스는 그를 칭찬하곤 했는데, 그가 아주 훌륭한 학생이었기 때문이다.

primum Quintus miserrimus erat.

처음에 퀸투스는 매우 불행했다.

ceteri enim pueri eum uitabant nec cum eo ludere uolebant.

왜냐하면 나머지 아이들이 그를 피했고, 그와 함께 놀고 싶어하지 않았기 때문이다.

vito(-are, vitavi, vitatum): avoid

tandem tamen is qui primo die eum salutauerat ad eum accessit et "Quinte," inquit, "mihi nomen est Marcus Tullius Cicero. non debes solus hic stare. ueni mecum comitesque meos saluta."

그러나 결국 첫 번째 날 그에게 인사했었던 소년이 그에게 다가와 말했다. “퀸투스야, 내 이름은 마르쿠스 툴리우스 키케로야. 넌 여기 혼자 있으면 안돼. 나와 함께 가서 내 친구들에게 인사해.”

Quintum ad comites suos duxit et "amici," inquit, "uobis commendare uolo Quintum Horatium Flaccum. nonne uultis eum salutare et accipere in ludos nostros?"

그는 퀸투스를 그 자신의 친구들에게 데려가서 말했다. “친구들아, 난 너희들에게 퀸투스 호라티우스 플라쿠스를 소개하고 싶어. 그에게 인사하고 우리 놀이에 끼어주지 않을래?”

ceteri pueri Marcum suspiciebant, quod puer erat magnus et lautus; praeterea pater eius erat uir insignissimus, qui consul fuerat et orator clarissimus.

나머지 소년들은 마르쿠스를 우러러 보곤 했는데, 왜냐하면 그는 풍채가 크고 두드러진 모습을 하고 있었기 때문이다. 게다가 그의 아버지는 매우 유명한 남자였는데, 집정관과 매우 유명한 연설가였었다.

suspicio(-ere, suspexi, suspectum): look up to, admire

lautus(-a, -um): elegant, fashionable

insignis, insigne: distinguished, remarkable

itaque omnes Quintum salutauerunt atque in ludos suos acceperunt.

따라서 모두들 퀸투스에게 인사하고 그들 자신의 놀이에 끼어주었다.

'라틴어 > Oxford Latin Course' 카테고리의 다른 글

Chapter 14: Caesaris triumphi  (0) 2018.01.26
Chapter 13: Marcus Quintum domum suam inuitat  (0) 2018.01.25
Chapter 11: Quintus Romam aduenit  (0) 2018.01.19
Chapter 10: Comitia  (0) 2018.01.06
Chapter 9: Infelix Dido  (0) 2018.01.04